"We kozen op basis van haar instelling en enthousiasme. De rest kun je bijleren."

Eppo Steenhuisen is sinds 15 jaar CEO bij Askja, een reisorganisatie met reizen op maat naar de noordelijke landen. Eppo zegt weleens gekscherend: “Wij zijn de verkondigers van de blijde boodschap.” En dat maakt het werken in de reisbranche volgens hem ook zo leuk. Het is een positief product waar iedereen vrolijk van wordt. “Onze nieuwste aanwinst had geen enkele ervaring in de reiswereld. Maar door haar instelling en geweldige blogs over Canada kozen we toch voor haar. Als je zo enthousiast kan schijven, dan kun je het land ook verkopen.”

Eppo
CEO - Askja
eppo4

Hoe is Askja destijds ontstaan?

“Ik heb Askja 15 jaar geleden gekocht, samen met mijn compagnon Sander van Opstal. In totaal bestaat het reisbedrijf al 33 jaar. De oprichter maakte in 1989 een reis naar IJsland en was meteen enthousiast. Hij startte met het aanbieden van reizen naar IJsland - Askja is de grootste vulkaan op het eiland - en vervolgens kwamen er steeds meer bestemmingen bij. We focussen ons op de noordelijke landen, voor mensen die interesse hebben in de natuur. We charteren nu zelfs ons eigen schip op Spitsbergen.”

Voor welke uitdagingen staat Askja momenteel bij het werven van personeel?

“Tijdens de coronacrisis zijn we flink ingekrompen qua aantal medewerkers, maar we zijn nu weer aan het groeien. Ik ben aangenaam verrast dat het tot nu toe niet moeilijk is om nieuw talent binnen te halen. Dat heeft denk ik met twee dingen te maken. Ten eerste zitten we in het oosten van het land, daar zijn maar weinig andere touroperators. Dus als er dan een leuke functie vrijkomt bij Askja, dan komen daar snel reacties op. Daarnaast zijn er veel mensen die reizen organiseren heel leuk vinden. Wij verkopen geen standaardpakketten; 85% zijn reizen op maat. Het is dus een hele creatieve baan, waarbij je steeds weer opnieuw een unieke reis uitzet. Dat trekt ook kandidaten aan. Wellicht speelt het salaris ook mee, dat boven de cao ligt. Maar we vragen ook wel wat meer van de medewerker, aangezien het geen doorsnee werk is.”

Wat doen jullie om mensen te werven en te enthousiasmeren om te komen werken in de reisbranche?

“Wanneer we een nieuwe medewerker zoeken, dan doen we dat voornamelijk via een campagne op LinkedIn. Dat werkt succesvol, al merken we wel dat er minder reacties binnenkomen dan jaren geleden. Gek genoeg zie ik dat LinkedIn in de reisbranche nog maar weinig wordt ingezet om vacatures onder de aandacht te brengen. Ook intern vragen we medewerkers of ze nog iemand kennen die geschikt is voor de functie. Mocht dat zo zijn en we nemen diegene aan, dan krijgt de aanbrenger een beloning. Dat werkt extra stimulerend. We zijn nu op zoek naar een nieuwe directeur, omdat mijn compagnon Sander en ik meer willen ondernemen en wat minder met de operationele taken bezig willen zijn. Geschikte kandidaten voor dit soort functies zijn vaak lastiger te vinden, daarom zetten we naast LinkedIn ook een headhunter in.”

Wat vind je belangrijk tijdens een sollicitatiegesprek?

“Dat je echt samen in gesprek bent om erachter te komen of het een juiste match is. Want de beslissing is aan allebei de partijen. Die match is ons grote uitgangspunt. Ik heb zelf een achtergrond in de HR. Toen wilde ik altijd aan een ronde tafel zitten tijdens een sollicitatiegesprek, in plaats van aan een vierkante of rechthoekige. Dat geeft meer een gevoel van gelijkwaardigheid.

Onlangs hadden we drie geschikte kandidaten voor een functie, maar we hadden er maar één nodig. Uiteindelijk hebben we onze nieuwe collega gekozen op basis van haar instelling, ook al had ze nog geen werkervaring in de reiswereld. Reizen is haar grote hobby en ze schrijft fantastische blogs over Canada. En wij hadden juist een tekort aan kennis over dat land. Als je zo enthousiast kunt schijven, dan kun je het land ook verkopen. In het vak kun je alles bijleren, maar mentaliteit bijvoorbeeld niet. Bij Askja krijgen mensen trouwens veel vrijheid en we geven ze vertrouwen. Alleen zo wordt het talent optimaal benut. Fouten maken is geen probleem, het gaat erom hoe je met fouten omgaat.”

Wat vind je zelf zo leuk aan het werken in de reisbranche? Waar haal je de meeste voldoening uit in je werk?

“Ik zou nooit meer de reiswereld uit willen. Het is een heel positief product met variërend werk. En ik ben dol op reizen; het is leuk, spannend, enerverend. Ik zeg weleens spottend: wij zijn de verkondigers van de blijde boodschap. We maken mensen blij aan de telefoon. Dat was ook zo moeilijk aan covid, want van de een op de andere dag ben je de slechtnieuwsbrenger: uw reis gaat niet door. Dat was heel heftig en moeilijk.”

Wat zou je tegen werkzoekenden willen zeggen die nog twijfelen om te solliciteren op een baan in de reisbranche?

“In de reisbranche is de kans groot dat je met plezier naar je werk gaat. Wij hebben medewerkers zien vertrekken en die komen weer terug. En de mensen die wél in een andere branche zijn blijven werken, vertellen me dat ze met heel veel plezier terugdenken aan hun tijd in de reiswereld. Je bent natuurlijk ook met een mooi product bezig, waar je zelf nauw bij betrokken bent. Het werkt ook nog eens inspirerend: je gaat er zelf meer van reizen en krijgt een andere blik op de wereld. Als je íets leert van reizen, dan is het wel relativeren. Het gaat om het verlangen naar het reizen en nieuwe dingen ontdekken. Maar ook weer het verlangen naar huis.”

Meer medewerkers aan het woord

"Het leven als Product Manager in de reisbranche"

Vlog

Joost,
Product Manager - SIMI Reizen

hi res 0005koenkruchten imageyes.com 4i1a7595

"We horen vaak van klanten dat ze op reis vrienden voor het leven gemaakt hebben. Dat geeft voldoening in mijn werk!"

Video-interview

Jip ,
Medewerker Klantcontact - Villavibes