"Ik wil mensen blij maken. Als mijn teksten daaraan bijdragen is dat alleen maar mooi."
Na negen jaar lang met plezier bij Landal GreenParks te hebben gewerkt, vond Manon het tijd voor iets nieuws. Ze startte april dit jaar bij Travelhome als Product en Marketing medewerker en doet nu écht waar haar passie ligt: schrijven. Alle nieuwe teksten van Travelhome komen van haar hand, van blogs tot productteksten. “Als ik na het uitsturen van een nieuwsbrief zie dat een door mij aangeprezen pakketreis is geboekt, maakt dat me heel blij. Ik hoop dan dat mijn tekst eraan bijdraagt dat die klant een onvergetelijke reis gaat maken.”
Product & Marketing Medewerker - TravelHome
Sinds wanneer werk je bij Travelhome? En had je hiervoor al een passie voor camperreizen?
“Ik werk sinds april dit jaar bij Travelhome. Ik vind het ontzettend leuk, het is iets heel anders dan wat ik hiervoor deed. Ik heb negen jaar lang als Front Office Medewerkster bij Landal GreenParks in Limburg gewerkt. Ik nam telefonische reserveringen aan en checkte de gasten in. Dat was een binnenlands product, nu ben ik bezig met het verkopen van camperreizen over de hele wereld.
Voor camperreizen had ik al een passie, omdat mijn man al jaren een Volkswagen T3-camper heeft. Toen wij acht jaar geleden verkering kregen, ontdekte ik hoe leuk ik kamperen vind. We gaan regelmatig samen weekendjes weg en vorig jaar zijn we voor het eerst met de camper op zomervakantie geweest: in juli naar Zuid-Duitsland en in september naar Kroatië.”
Wat houdt jouw functie als Product & Marketing medewerker precies in?
“Ik ben vooral bezig met het maken van content, met de nadruk op teksten. Ik houd de social media kanalen bij, zet campagnes op, verzorg de wekelijkse nieuwsbrief en maak advertenties in Photoshop. Maar ik schrijf ook SEO-teksten voor op de website, zodat ons product goed vindbaar is in Google. Blogs schrijven hoort er ook bij. Laatst bijvoorbeeld over de situatie op Schiphol, waarin ik reizigers heb opgeroepen om een beetje lief te doen tegen de medewerkers. Die zijn niet verantwoordelijk voor de huidige situatie, maar kampen door al die boze reizigers wel met een enorme werkdruk. Verder zet ik samenwerkingen op met andere bedrijven, zoals toerismebureaus die hun bestemming willen promoten. En ik bezoek beurzen en evenementen.
Geen dag is dus hetzelfde. Ik heb wel mijn vaste taken als social media bijhouden en de nieuwsbrief maken, maar daarnaast is alles een beetje flexibel. De ene keer heeft een collega een nieuwe pakketreis waar ik een tekst voor schrijf, dan weer komt er een leuke actie tussendoor.”
Wat vind je de grootste uitdaging in deze functie? Wat maakt het zo leuk?
“Dat dynamische vind ik het leukste, dat elke dag anders is. En ik ben gek op reizen, het product spreekt me dus erg aan. Ik ben wel aan het werk, maar heb echt het gevoel dat ik met mijn hobby bezig ben. Het mooiste vind ik het als mensen door mijn tekst het gevoel krijgen van ‘Ik moet echt naar Canada’, en vervolgens van hen terugkrijg dat ze een geweldige reis hebben gehad. Dan denk ik: daar heeft mijn tekst aan bijgedragen. Daar word ik echt blij van.
De diversiteit van werkzaamheden maakt mijn baan heel leuk, maar het is soms ook een uitdaging. Af en toe zelfs frustrerend, als je bijvoorbeeld net lekker in een tekst zit en ik ineens bericht krijg van een camperverhuurder dat we een geweldige aanbieding mogen uitsturen voor een wegbrengcamper. Dan moet ik alles laten vallen en dat voorrang geven. Sinds ik hier 4 maanden geleden begon, heb ik al dingen op mijn lijstje staan waar ik maar niet aan toe kom. Het is dan ook belangrijk om je flexibel op te stellen. Vorige week had ik bijvoorbeeld een nieuwsbrief gemaakt over IJsland, waarna ik ’s avonds in het nieuws zag dat er een vulkaan was uitgebarsten. Toen heb ik de dag erna een nieuwe nieuwsbrief in elkaar moeten draaien. Op zo’n moment moet je snel schakelen en accepteren dat dit voorrang heeft. En andere taken dus even blijven liggen.”
Over welke skills / vaardigheden moet je beschikken voor een functie als Product & Marketing medewerker?
“Het ligt een beetje aan welke taken onder Product & Marketing vallen. Ons team bestaat uit vier personen, waarbij ieder zijn eigen expertise heeft. Zelf ben ik communicatief sterk, goed in spelling en vind ik het leuk om creatief bezig te zijn. Ik ben verantwoordelijk voor de teksten, en in mijn functie moet je dan ook goed zijn in taal en foutloos kunnen spellen.
Een andere collega van mij - ook Product & Marketing medewerker - is verantwoordelijk voor de pakketreizen en de calculatie. Zij zoekt de vluchten, de campers en alle reisonderdelen uit. En maakt vervolgens de calculatie. Daarna stuurt ze het naar mij door om er een tekst bij te schrijven: een omschrijving en een dag-tot-dag routevoorbeeld. We zijn dus alle vier Product & Marketing medewerker, maar wel met eigen taken. Samen zetten we een sterk product neer, waarbij we gebruikmaken van elkaars talenten.”
Hoe ben je in het kort in deze functie terechtgekomen?
“Afgelopen december zag ik op Reiswerk.nl een vacature van reserveringsmedewerker bij Travelhome. Ik was na 9 jaar bij Landal GreenParks te hebben gewerkt wel toe aan een nieuwe uitdaging, en besloot te reageren. Ook al wilde ik eigenlijk liever iets met taal gaan doen. Tijdens het gesprek proefden ze mijn twijfel, en ik gaf zelf ook aan dat mijn hart meer bij schrijven ligt. Travelhome besloot daarom voor een andere sollicitant te kiezen en ik ben vervolgens bij een e-commercebedrijf gestart. Tot Travelhome mij na 2 maanden belde: of ik interesse had in een functie binnen het Product & Marketingteam. Daar hoefde ik niet lang over na te denken.”
Wat is er zo leuk aan werken bij Travelhome?
“Dat ik de hele dag bezig ben met dingen waar ik heel blij van word. Amerika, Canada, camperreizen in het algemeen: ons product spreekt me heel erg aan. Laatst deed ik veel research naar Nieuw-Zeeland om daar een nieuwsbrief over te maken. Daarna dacht ik: ik móet naar Nieuw-Zeeland. Ook vind ik het leuk om vanuit mijn eigen ervaringen klanten te enthousiasmeren om een gebied te bezoeken dat ik zelf te gek vond. Als ik na het uitsturen van een nieuwsbrief zie dat een door mij aangeprezen pakketreis is geboekt, maakt dat me heel blij. Ik hoop dan dat mijn tekst eraan bijdraagt dat die klant een onvergetelijke reis gaat maken.
Dat Travelhome in Brabant zit, vind ik ook een pluspunt. Ik kom daar vandaan, nu woon ik samen met mijn man in Limburg. Ik ga twee dagen per week naar kantoor, dus daardoor kom ik nog steeds geregeld in ‘mijn’ provincie. Verder hebben we een fijn team. Sinds het ‘flexibel werken’ zijn de vaste werkplekken afgeschaft. Iedereen zit nu lekker door elkaar, waardoor je ook veel meekrijgt van waar collega’s mee bezig zijn en wat voor vragen klanten hebben. Zo leer je van elkaar.”
Welke opleiding heb je gevolgd? En hoe ben je de reiswereld ingerold?
“Ik ben na de HAVO eerst journalistiek gaan doen, maar daar ben ik mee gestopt. Ik zat er niet op mijn plek. Het hele nieuws gebeuren was niet mijn ding, alles stond in het teken van de actualiteiten. Al betekent dat natuurlijk niet dat ik geen interesse heb in wat er in de wereld gebeurt. Ik vond creatief schrijven gewoon leuker. Ik had een bijbaan bij attractiepark Beekse Bergen en vond het zo fijn om in de recreatie bezig te zijn en gasten blij te maken. De sfeer sprak me erg aan. Toen besloot ik voor een toerisme opleiding te kiezen.
Ik begon aan een MHBO-traject, waarbij ik in vijf jaar mijn MBO én HBO-diploma zou halen. Maar na het MBO-gedeelte kreeg ik een contract aangeboden bij Landal GreenParks, waar ik bijna negen jaar heb gewerkt als Front Office Medewerkster. Ik vond dat toen zo leuk, dat ik mezelf op die manier verder heb bijgeschoold. Aansluitend heb ik een uitstapje naar een e-commercebedrijf gemaakt, maar ik merkte dat mijn hart toch in de reiswereld ligt.”
Wat is het leukste dat je tijdens je carrière in de reisbranche hebt meegemaakt?
“Als mensen de moeite nemen om je te bedanken voor de leuke vakantie. Zoals een bos bloemen of een doosje chocola met een bedankkaartje. Ik vind het zo lief als mensen dat doen. Zoiets hoeft helemaal niet, het gaat om de waardering die wordt uitgesproken. Ook via een enquête, of als mensen specifiek naar mij vragen voor hun volgende reis. Daar doe je het eigenlijk voor. Ik wil mensen blij maken, als mijn teksten daaraan bij kunnen dragen is dat alleen maar mooi.”
Wat is jouw persoonlijke favoriete bestemming en waarom?
“Mijn favoriete bestemming is Zuidwest-Amerika. Ik vind de ongerepte natuur daar zo prachtig. Ik ben er al drie keer geweest, waarvan een keer met een camper. Als het aan mij ligt, ga ik er elk jaar heen. De natuur is divers, en ik houd van het grootse en meeslepende. In 2018 heeft mijn man me bij de Grand Canyon ten huwelijk gevraagd. Sindsdien kan Amerika bij mij al helemaal niet meer stuk.”
Welke van jullie camperreizen zou je nog eens willen maken?
“Sinds ik laatst een dag-tot-dag-beschrijving van een camperreis door Nieuw-Zeeland heb geschreven, staat die bestemming hoog op mijn bucketlist. Een hele maand toeren over het Noorder- en Zuidereiland lijkt me fantastisch. Verder staat Noorwegen ook hoog op mijn lijstje, dat is iets meer haalbaar op de korte termijn. Dat we daar dan in de natuur gaan wildkamperen met onze eigen Volkswagen T3-camper. Over 2 weken gaan we ermee naar Schotland. Daar heb ik ook echt zin in. Tijdens die reis doe ik ongetwijfeld veel kennis op die ik kan gebruiken om anderen weer te inspireren.”
Wat zou je tegen studenten / werkzoekenden willen zeggen die een baan in de reisbranche overwegen?
“Wat is nou leuker dan elke dag met vakantie bezig te zijn? Erover schrijven is natuurlijk anders dan echt zelf op vakantie gaan, maar het draagt zeker bij aan de voorpret voor als je zelf weer aan de beurt bent. Je krijgt volop inspiratie welke landen je nog eens wilt bezoeken. Je leert er ook veel van: ik kan je alles vertellen over Australië en Nieuw-Zeeland, terwijl ik er nog nooit ben geweest. Ik steek echt iets op van mijn werkzaamheden. Verder is de reisbranche dynamisch en geen klant heeft dezelfde wensen. Dat maakt elke dag weer anders.”