"“Ervaring is niet nodig. Als je maar leergierig en enthousiast bent.”"

Toen Marissa Rigter in 2009 afstudeerde aan de MTRO, begon nét de crisis. Het was dan ook een hele zoektocht naar een leuke baan in de reisbranche. Een ex-collega uit de hotellerie vertelde haar dat ze het zo naar haar zin had bij BCD Travel, en dus nam ze daar een kijkje. Inmiddels werkt Marissa er bijna 9 jaar als consultant en is ze een echte spin in het web. De mooiste uitdaging? “Om nieuwe mensen wegwijs te maken binnen de afdeling. In het begin is alles abracadabra met al die systemen en specifieke termen, maar ik spijker ze alle kennis bij.”

Marissa
Senior consultant - BCD Travel
hi res 0006koenkruchten imageyes.com 4i1a7166

Hoelang werk je al bij BCD Travel? En hoe ben je in deze functie terechtgekomen?

“Ik werk hier nu bijna 9 jaar. Met een tussenpoos van 7 maanden net voor de coronacrisis. Ik ben even geswitcht van baan, maar ik merkte dat ik daar niet op mijn plek zat. Gelukkig werd ik weer met open armen ontvangen bij BCD Travel. Ik ben allround opgeleid voordat ik wegging, dus ze wilden me graag weer terug. Destijds ben ik begonnen als junior consultant en in een aantal jaar doorgegroeid naar senior consultant.

Hiervoor werkte ik in de hotellerie achter de receptie. Ik had contact met een oud-collega die bij BCD Travel was gaan werken. Ze vertelde dat het zó’n leuk bedrijf was. Ik ging eens kijken en zag de vacature van junior consultant. Ik heb gesolliciteerd en werd aangenomen. Ik kwam in een totaal nieuwe wereld terecht; alles was abracadabra met hele specifieke termen. Maar al snel zat ik er helemaal in.”

Wat houdt jouw functie als senior support consultant voor de zakelijke markt precies in? Waar liggen jouw verantwoordelijkheden en hoe ziet je dag eruit?

“Omdat ik heel breed ben opgeleid, kan ik op verschillende facetten worden ingezet. Daardoor zijn mijn dagen heel afwisselend. Stel, een klant moet binnen 2 uur met het vliegtuig vertrekken, dan belt de front office (die direct contact heeft met hem of haar) naar mij. Met de vraag of ik het ticket voor deze boeking zo snel mogelijk kan afgeven. Dat doe ik in het GDS, het systeem waarin we werken. Daar voer ik dan bepaalde entries in, check de informatie van de vlucht en vervolgens geef ik een ticket af. Ook doe ik voor een deel administratief werk, zoals correcties aanbrengen in facturen. Of ik heb een late ticketdienst (IATA) om telefoontjes aan te nemen om tickets af te geven.

We werken trouwens ook met robots. Mochten daar rejects uit komen en de robot kan het ticket niet afgeven – bijvoorbeeld door het missen van paspoortgegevens - dan komt dat bij ons terecht. Dat sturen we dan weer door naar de front office, dat ze bepaalde informatie nog moeten toevoegen zodat wij het ticket kunnen afgeven. Verder hebben we een groot team in India, die we supporten bij vragen. Ik ben een spin in het web en kan met mijn kennis overal inspringen.”

Wat vind je de grootste uitdaging in deze functie? Wat maakt het zo leuk?

“De variatie van het werk, omdat het zo breed is. Van correctie van facturen tot zorgen dat de passagiers kunnen vliegen door tickets af te geven. Doordat we deze support leveren aan al onze Europese kantoren en klanten, is het werk internationaal, dynamisch en uitdagend. Het leukste vind ik om kennis te delen, omdat ik hier natuurlijk al best lang werk. Om mensen wegwijs te maken en de vraagbaak te zijn. Dat is echt een uitdaging. Volgende week begint bij ons een nieuwe collega, en die is nog helemaal blanco. Dus die ga ik vanaf nul opleiden. Ik ga haar alle kennis bijspijkeren: Dit is een PNR. Wat is het? Wat zie je erin staan? Hoe kun je hem lezen? Wat gebeurt er? Daarnaast werken we niet alleen voor de Nederlandse markt, maar ook voor Europa en UK.”

Over welke skills / vaardigheden moet je beschikken voor een functie als consultant bij een bedrijf als BCD Travel?

“Een consultant moet heel leergierig en enthousiast zijn. We werken met zóveel systemen, dus het is wel belangrijk dat je wilt leren en jezelf daar de tijd voor gunt. Het maakt niet uit of je wel of geen ervaring hebt in de reisbranche. Ook mensen met een administratieve achtergrond zijn welkom.”

Wat is er zo leuk aan werken bij BCD Travel?

“Toen ik hier binnenkwam, was het direct een warm bad. Iedereen is oprecht geïnteresseerd in elkaar en je merkt weinig van hiërarchie. Het is een groot bedrijf, maar met een heel relaxte sfeer. Je wordt echt gewaardeerd om wie je bent wat je kunt bijdragen. En de fijne collega’s maken het extra leuk.”

Welke opleiding heb je eigenlijk gevolgd? En hoe ben je de reiswereld ingerold?

“Ik heb de MTRO gevolgd, de MBO toeristische opleiding. Iets wat ik altijd al wilde. Mijn tante heeft me geïnspireerd: zij heeft van jongs af aan in het toerisme gewerkt. Ze is uiteindelijk in Mexico beland en daar nooit meer weggegaan. In 2009 was ik klaar met mijn opleiding. Ik startte bij een reisbureau, maar daar moest ik na een week al weg door de crisis. Ik ben een zomer gaan werken op een camping in Frankrijk als receptionist. En daarna was het zoeken, zoeken, zoeken. Ik kwam bij een zorginstelling terecht als administratief medewerker. Een jaar later begon ik bij Mercure hotel als receptioniste. Toen een oud-collega van daar vertelde dat ze het zo naar haar zin had bij BCD Travel, ben ik daar ook gaan solliciteren.”

Veel mensen denken bij werken in de reisbranche alleen aan de consumentenmarkt. De zakelijke markt heeft heel andere uitdagingen. Wat is het grootste verschil?

“Een consument boekt misschien twee keer per jaar een vakantie. Daarbij heb je als doel dat de klant een onvergetelijke reis gaat beleven. Op de zakelijke markt wordt er vaker gereisd en ligt de focus veel meer op de praktische kant, van efficiëntie tot kostenbesparing. Soms willen klanten binnen 2 uur een vlucht pakken, dan moet je snel schakelen om die wens te realiseren.”

Solliciteren er veel studenten / werkzoekenden met een specifieke achtergrond qua opleiding op jullie vacatures?

“Ze hebben vaker een administratieve opleiding of daarin ervaring opgedaan. We hebben geregeld sollicitanten die bij andere soortgelijke bedrijven werken. Het wereldje is klein, je komt elkaar overal wel weer tegen.”

Wat zou je tegen studenten / werkzoekenden willen zeggen die een baan in de reisbranche overwegen?

“Het is dus een warm bad, met heel gevarieerd werk. Als je leergierig bent, zit je hier helemaal op je plek. Zelf ben ik na bijna 9 jaar nog steeds niet uitgeleerd. En het is ook een stukje beleving, dat je met reizen bezig bent. We hebben trouwens nieuwe mensen nodig op mijn afdeling, omdat er weer veel zakenreizen worden gemaakt. Ervaring heb je niet nodig, als je maar leergierig en enthousiast bent.”

Wat is het leukste dat je tijdens je carrière in de reisbranche hebt meegemaakt?

“Naast dat het gezellig is op kantoor, zijn er ook leuke bedrijfsuitjes. Zo hebben we een keer Expeditie Robinson gedaan in Loosdrecht, waarbij we in twee teams het tegen elkaar op moesten nemen. Ook hebben we weleens bezoek uit het buitenland, laatst nog twee collega’s uit Spanje. We zagen elkaar voor het eerst live op kantoor en zijn ’s avonds wat gaan eten. Verder doen we something fun tijdens de meetings, zoals een leuk spelletje of filmpje.”

Wat is jouw persoonlijke favoriete bestemming en waarom?

“Ik heb 6 maanden stagegelopen in Mexico, bij Iberostar in Playa del Carmen - waar mijn tante ook woonde. Ik heb er van alles gedaan: van bruiloften tot de receptie en animatie. Het was er heerlijk, met een mooi strand en leuke winkels. Ik heb daar een hele mooie tijd gehad. Mexico is zeker een aanrader.”

Meer medewerkers aan het woord

ellenvanzelst

"De uitdaging om aan nieuwe (reis)medewerkers te komen is enorm groot."

Ellen ,
HR Director - TUI Benelux

"Het leven als Retail Employee in de reisbranche"

Vlog

Lisa,
Retail Employee - TUI