"Het is ook gewoon leuk om mensen te helpen met hun avonturen"
Linda Ris studeerde Cultuur, Organisatie & Management, maar een baan op kantoor zag ze niet zitten; het avontuur lonkte en ze ging op wereldreis. Ze hielp mee aan het opzetten van een duikresort in Indonesië en kwam bij een vrijwilligersorganisatie terecht in Nepal. Tijdens een roadtrip door Georgië kwam ze bij toeval Peter tegen, haar huidige werkgever.
Brand Navigator

Inmiddels werkt Linda alweer twee jaar voor iDrive4x4. En niet op kantoor, maar waar ze maar wil. En dat wisselt tussen Amsterdam, Thailand en haar appartement in Bulgarije. “Ik mag zelf bepalen hoe ik mijn uren indeel: soms werk ik zes dagen lang alleen de ochtenden, en doe ik leuke dingen in de middag.”
Wat heb je gestudeerd?
“Ik droomde altijd al van reizen over de wereld, avonturen beleven. Daarom ben ik destijds Culturele Antropologie gaan studeren. M’n ouders vonden dat veel te wazig, en mede daardoor ben ik een soort van de organisatie-kant opgegaan: Cultuur, Organisatie & Management. Zodat ik bedrijven kon gaan adviseren. Ik vond het eigenlijk helemaal niks, maar het maakte het wel makkelijker om in die hoek werk te vinden. Of door te stromen naar andere studies. Omdat het niet alleen meer draaide om culturele antropologie, maar ook te maken had met management en bedrijven. Dat valt wat lekkerder in de arbeidsmarkt. Het voelde goed, maar andere culturen en reizen bleven me trekken.
Ik heb toen gekozen voor de master International Development, want ik wilde het ontwikkelingswerk in. Naar andere landen toe en daar het verschil maken. Ik kwam erachter dat als je ontwikkelingswerk wilt gaan doen, dat je dan een specialisatie nodig hebt. En die ligt meestal in onderwijs, ICT, agricultuur of gezondheidszorg. Toen ben ik me gaan specialiseren in onderwijskunde. Bij de Open Universiteit heb ik een aantal vakken gevolgd.”
Ben je na je studie meteen de reiswereld ingerold?
“Ik heb eerst voor een onderwijsorganisatie gewerkt en daar cursussen ontwikkeld. Vervolgens ging ik naar Nepal, waar ik anderhalf jaar voor het Nepalese ministerie van onderwijs heb gewerkt. Dat was via een ontwikkelingsorganisatie genaamd VSO, die mensen met kennis naar ontwikkelingslanden stuurt. Een leuke tijd, maar ik kwam erachter dat ontwikkelingswerk behoorlijk ingewikkeld is. Als je écht impact wilt maken, dan gaat daar heel veel tijd overheen. En de helft van de tijd is het heel moeilijk om iets te bewerkstelligen. Er is veel bureaucratie. Dat je soms denkt: hoeveel geld komt er uiteindelijk terecht bij de mensen daar? Ik twijfelde of ik hier verder in wilde werken. Of het nou echt mijn ding was.
Ik ben weer terug naar Nederland gegaan en heb carrière gemaakt in het onderwijsmanagement, bij de Vrije Universiteit. Ik verdiende er goed, maar het begon toch weer te kriebelen dat ik naar het buitenland wilde. Ik ben gaan reizen met mijn toenmalige vriend, we dachten: we kijken wel wat we tegenkomen waar we aan kunnen bijdragen. Toen hebben we allemaal gekke dingen gedaan. Zo hebben we in Indonesië geholpen met het opzetten van een duikresort, en ergens anders weer met het opzetten van een restaurant. Ook hebben we op tropische eilanden gewoond.”
Hoelang zijn jullie toen over de wereld blijven reizen?
“In totaal acht jaar. Op een gegeven moment miste ik Nepal heel erg. We zijn toen daarheen gegaan en daar ben ik in de hoek van toerisme terechtgekomen. Ik ben iets gaan doen voor een lokale organisatie: Volunteer Society Nepal. Met projecten van een schooltje tot een vrouwencentrum. Daar konden mensen vrijwilligerswerk doen. Ik pakte de website aan, startte social media op en zorgde voor online formulieren waar vrijwilligers zich konden aanmelden. Het ging een beetje de richting van toerisme op, met informatie verstrekken als vrijwilligers wilden komen. Op een gegeven moment dacht ik: we kunnen ook reizen gaan verkopen, zoals trektochten door Nepal. Uiteindelijk ben ik dat voor die organisatie gaan doen, en heb ik per geboekte reis 10% commissie gevraagd. Je zou kunnen zeggen dat ik toen een zelfstandig reisadviseur was. Ik ging scholen en studentenverenigingen aanschrijven, en verkocht hele pakketten. En toen kwam corona en stortte alles in. Ik ben terug naar Nederland gegaan en heb twee jaar lang voor de Hogeschool Van Hall Larenstein gewerkt om jongeren les te geven in interculturele communicatie, voor de studie International Development Management.”

Hoe ben je uiteindelijk bij iDrive4x4 terechtgekomen?
“Het was een leuke baan bij de hogeschool, maar ik kon er niet voor reizen. De restricties rondom corona waren voorbij en we zijn weer op wereldreis gegaan. Twee jaar geleden waren we in Georgië op roadtrip met een 4x4 auto, en kwamen we Peter – een van de eigenaren van iDrive4x4 - tegen. Die was daar alles op poten aan het zetten om Georgië als nieuw land aan het aanbod toe te voegen. Om daar auto’s met daktenten te verhuren. Hij stond in een garage tussen de dozen, alles was net uit China gearriveerd. We zijn hem gaan helpen om de auto’s in te richten. Hij vond het aardig dat we vrijwillig hielpen, en vertelde ons dat hij mensen zocht om met de daktenten te gaan rijden en wat foto’s en video’s te maken. Dat wilden wij wel. We hebben de daktent op de auto gezet en zijn daar twee weken mee gaan rondreizen. Het leek me een leuke organisatie om voor te werken, en Peter vertelde ook nog eens dat het team remote werkte. Ik zei: ‘als je iets voor me hebt om te doen, laat maar weten.’ En dat had hij: een of twee dagen per week voor de klantenservice werken, van boekingen verwerken tot vragen beantwoorden van reizigers. Dat ben ik eerst gaan doen als freelancer, vanuit Bulgarije waar ik mijn eigen appartement had. Op co-workingplekken met goede wifi.”
Hoe ben je naar de functie van marketingmanager doorgegroeid?
“Ik werkte eerst als freelancer. Toen ben ik steeds meer dingen van de marketing erbij gaan doen, omdat degene die dat deed steeds meer op reis en bezig was met zijn eigen business. Als hij bijvoorbeeld in Australië zat, nam ik voor een maand zijn werkzaamheden over. Dat kwam steeds vaker voor. Na een jaar gaf ik bij de eigenaren aan dat ik eigenlijk niet alleen meer de klantenservice deed, maar ook twee dagen in de week de marketing. En daar hoort dan eigenlijk toch een ander salaris bij. Ook wilde ik graag helpen met ontwikkelen. Ik stelde voor om mij iets anders aan te bieden, en samen een plan te maken en kijken wat ik nog meer kon doen om iDrive4x4 te laten groeien. Dat vonden ze een goed idee, ze boden mij een contract aan en wat meer salaris.”
Wat houdt jouw functie als marketingmanager precies in? Waar liggen jouw verantwoordelijkheden en hoe ziet je dag eruit?
“Ik werk drie dagen in de week. Ik houd social media en de website bij, schrijf nieuwsbrieven en blogs en verzamel materialen. En twee à drie dagen in de maand houd ik me bezig met de klantenservice. Ook met affiliatie marketing zijn we begonnen, dat bloggers ons noemen als ze bijvoorbeeld een blog schrijven over Oman; dat je daar ook met een auto met daktent kunt rondreizen. Verder bezoek ik evenementen, om te netwerken. In principe werk ik op maandag, dinsdag en donderdag, maar dit verschuift ook geregeld door bijvoorbeeld afspraken. Ik mag zelf bepalen hoe ik mijn uren indeel. Soms werk ik ook zes dagen lang alleen de ochtenden, en doe ik leuke dingen in de middag.”
Wat vind je de grootste uitdaging in je werk?
“Ik moet soms wel naar boven toe vertalen wat ik precies wil, en niet alles kan natuurlijk. Je wilt bijvoorbeeld geld hebben voor bepaalde plannen, maar de kunst is om met een klein budget zoveel mogelijk te bereiken. Daar zit wel de uitdaging in.”
Merk je dat je op sommige vlakken een toerisme opleiding hebt gemist?
“Nee, eigenlijk niet. Ik denk dat ik door al die verschillende dingen die ik heb gedaan, toch de ervaring heb opgedaan die nodig is. In de praktijk leer je veel.”
Hoe is de werksfeer bij iDrive4x4?
“We werken met 6 à 7 werknemers. We hebben geen kantoor en werken allemaal op ons eigen plek. Een Nederlandse collega werkt in Thailand, een andere in Rotterdam, ik half in Bulgarije en half in Amsterdam. En de eigenaren werken voor een deel in de cargo, dus die reizen veel. We hebben elke maand teamoverleg en werken allemaal in WhatsApp groepen. Daar hebben we veel contact in. Dus de meeste communicatie gaat via mail en WhatsApp. In het maandelijkse teamoverleg zetten we de acties uit. Het is dus een wat lossere organisatie. We proberen weleens met zijn allen bij elkaar te komen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Als we in Nederland zijn, dan gaan we bijvoorbeeld naar een event samen. Of even lunchen.”
Wat is je leukste herinnering aan werken in de reiswereld?
“Afgelopen maart ben ik op reis gegaan naar Oman, en heb ik een week lang met twee vrienden rondgereden met een daktent op de auto. Die reis mocht ik maken van iDrive4x4 om het zelf mee te maken. Dat was supergaaf. Oman verbaasde me echt. Ik dacht dat het misschien wat lastiger reizen zou zijn, maar het was heel makkelijk om daar de natuur in te gaan met de auto. Zo gingen we de bergweggetjes in, en dan kom je dus in een klein dorpje uit met palmbomen en een rivier die uit de bergen kwam. Daar kon je ook mooi hiken.”
Ben je tevreden met je salaris, en profiteer je van leuke secundaire arbeidsvoorwaarden?
“Als freelancer moest ik even slikken van het bedrag dat ik voor de klantenservice werkzaamheden kreeg. Maar aan de andere kant dacht ik: ik heb verder toch niks te doen. En ik zat in Bulgarije in een eigen appartement met weinig vaste lasten. De helft van de tijd woon ik daar, in een mooi stadje met uitzicht op de bergen. Daar is een co-working plek met goede wifi. Maar met het contract en de marketingfunctie is het salaris hoger. De vrijheid die ik heb, is me het meeste waard: waar ik werk, hoe ik de uren over de dagen verdeel, dat ik zelf plannen mag maken. En het scheelt ook geld dat ik soms gratis of met korting rond kan reizen met iDrive4x4. Volgende keer wil ik naar Kenia.”
Wat maakt de reiswereld zo leuk om in te werken?
“Voor mij dat het me veel vrijheid geeft. En ik vind het ook gewoon leuk om mensen te helpen met hun avonturen. Dat ik zie dat ze iets boeken, en dan ook een superleuke tijd hebben en enthousiast terugkomen. Het is de combinatie van een leuke organisatie, leuk werk en mensen blij maken. En de benefits natuurlijk, dat ik soms in een 4x4 met daktent kan rondrijden in een ander land.”
Heb je tot slot nog een tip om door te groeien binnen de reiswereld?
“Ik ben bij iDrive4x4 wat lager ingestroomd en moest op dat moment nog wel wat dingen leren. Zoals omgaan met het boekingssysteem, daar had ik nog nooit mee gewerkt in de reiswereld. Om verder te komen, is het belangrijk om kansen te zien. Als iemand bijvoorbeeld op vakantie gaat, dat je bepaalde taken van hem of haar overneemt. Of bij je leidinggevende aanklopt met ‘Ik heb een idee, mag ik dit uitvoeren?’. Dus je kunt in je werkzaamheden blijven hangen en doen wat je gevraagd wordt, maar ook kansen zien en die oppakken. Dan heb je daarna leverage om te zeggen: ‘Als ik deze dingen blijf doen, dan wil ik graag wat meer verdienen. Want dit past niet meer in mijn functieomschrijving’. Laat dus vooral zien dat je dingen wilt oppakken, en geïnteresseerd bent om te groeien.”